måndag 28 juli 2014

Går borgerligheten åt Tel Aviv eller Washington?

Jag anar en spricka inom borgerligheten som jag gärna vill reda ut. Å ena sidan har vi det Israeliska Värdegrundspartiet Kristdemokraterna. Å andra sidan Det USA-lojalistiska Nya Moderata Imperialistpartiet. Och så någonstans mitt emellan det liberala vankelmodighetsparti som vi alla skulle rösta på om vi inte visste att det fanns ett annat parti som var mycket bättre för var och en. Det jag undrar nu när Obama kraftigt markerar kravet på ett tillbakadragande av Israelisk trupp från Gaza, oberoende om de har uppnått sitt mål att avväpna Hamas eller inte, är om den svenska borgerligheten kommer stödja den moderata traditionen att gå på USA:s linje i vått och torrt, den kristdemokratiska att stödja Israels rätt att försvara sina bronsålderskrav på Kanaans land No Matter What, eller göra det liberala mästerstycket att försöka balansera på två slaka linor samtidigt. Vad tror ni?


1 kommentar:

  1. Jag tror Moderaterna gör en Bildt, dvs följer den traditionella USA-linjen snarare än den tillfälliga. Då blir det bara en slak lina att balansera på. (Fast den borde bli allt slakare.)

    SvaraRadera