söndag 26 april 2009

Om islam och den naturvetenskapliga revolutionen

Inom kristendomen fanns två parallella rörelser, en vetenskapspositiv och en vetenskapsnegativ. Den vetenskapsnegativa utgick från de begränsningar som gavs av Bibeln samt Aristoteles naturlära. Detta var den kanoniserade sanningen och allt kunskapssökande utanför detta var en styggelse, syftat till att ifrågasätta Guds verk och den katolska kyrkans maktställning.

Samtidigt fanns hos skolastikerna en drift att systematisera Guds verk. Det fanns ens stark tro på rationalitet vilket ibland gavs smått vansinniga uttryck som det klassiska skämtet om antalet änglar på ett knappnålshuvud. Den kunskapssökande traditionen frodades främst inom klosterväsendet. Märk väl att flera av den naturvetenskaliga världsbildens danare själva var kyrkliga, som prästen Kopernikus.

Islams storhetstid varade från 600-talet fram till 1100-talet någon gång. Under denna tid flydde judar och kristna oliktänkare från det katolska Europa främst till det moriska Spanien, där de upprättade fristäder med mycket högt filosofiskt tack. Islam var tolerant och respekterade "bokens folk" som sina egna. Samtidigt som Balkan hotades och erövrades av muslimska arméer lärde sig de europeiska naturfilosoferna många hantverksmässiga forskningsmetoder av de muslimska alkemistena, något som provocerade inkvisitionen ytterligare. De tidiga vetenskapsmännen sågs som muslimska quislingar och behandlades därefter.

Upptäckten av Amerika och dess guldtillgångar som satte fart på reconquista och med det moriska kalifatens tillbakagångar togs det militära initiativet i Europa över av katolska monarker. De intellektuella kristna och judar som haft en fristad under Islam i Spanien flydde till Paris som blev ny huvudstad för Europas andliga utveckling. Den islamska världen hamnade på reträtt och orkade inte samla kraft för en ny intellektuell storhetsperiod.

Detta kanske inte förklarar varför Kepler skrev sina lagar eller Newton sin Principia, men et ger en bakgrund till varför den slutliga segern för den experimentella metoden skedde i Europa och inte i Mellanöstern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar