söndag 12 april 2009

Dessa eviga datorspel

Jag spelar datorspel när jag har annat att göra. Hur skall jag piska speldjävulen ur mig? Försåtlig är han, som åt mig väljer allt mer intressanta spel, med korrekta historiska miljöer som är läroböcker snarare än nöjesmedel och som timme efter timme låter mig berusas med maktkamp i medeltida handelsstäder, kolonialisation av främmande världsdelar och detaljinformationer om länder, kartor, handelsvägar som jag hade fått ägna en livstid åt att läsa mig till, så att jag får en fantastisk överblick över mänsklighetens historia utan att veta om något enda av det är riktigt sant.

Egentligen låter det ju inte så illa, men det är andra natten av tre det sker nu, att jag hoppar över sömnen och istället skaffar mig nackspärr framför datorn. Det går inte för sig, jag har ju så mycket annat att göra och solen är för fin att förmiddagssova bort.

Jag kanske skulle göra som de där buddhistmunkarna som hoppar över 1000 nätters sömn under 7 år. Men de vandrar ju på nätterna istället för att spela datorspel och sover inte på förmiddagarna utan arbetar. Det låter lite mer likt ambitionen hos en Buddha.

2 kommentarer:

  1. Du får göra som jag gjorde med barnen när de satt vid datorn för mkt, jag tog sladden och gömde den i några veckor :-)

    SvaraRadera
  2. Lite svårt att göra när datorn samtidigt är mitt arbetsredskap. Nåja, jag har nu lyckats återupprätta arbetsdisciplinen.

    SvaraRadera