lördag 20 augusti 2016

Om Frihet 2

Steg nr två i frihetsskolan.
Yezidier är en folkgrupp som på den senaste tiden kommit i ropet som ISIS-terroristernas favoriter att utsätta för tortyr, mord, våldtäkter och andra djävligheter.
Detta är ingen ny företeelse. Muslimer i denna del av Mellanöstern har sedan länge sett ner på yezidierna som de lägst stående av alla människoslag. Orsaken är att de följer en äldre, förislamsk religion, vilken något förenklat brukar kallas för djävulsdyrkan. Yezidiernas dyrkar en påfågelgestalt kallad Melek Taus som enligt traditionen skall vara den fallna ängeln Lucifer, förlåten och åter tagen till heder av den sanna Guden.
Sånt prat är takfir säger muslimerna och så tar de sig rätten att tilldela yezidierna de sämsta arbetena i fredstid och döden och sexslaveri i krig. Och de kristna djävlas med dem med efter tillfälle och förmåga om vi snart skall se, så behöver vi inte fastna mer i den delen av diskussionen.
Yezdierna har internaliserat förtrycket mot dem på ett liknande sätt som de svarta under slavtiden i USA. De programmerar sina barn till att stå ut med lidanden utan att protestera, allt som en del i överlevnadsträningen. Svarta mödrar slog sina barn för att göra dem tålmodigare inför slavägarnas misshandel. Och yezidierna lär sina barn att aldrig någonsin överträda en dragen linje i sanden runt deras fötter om så livet står på spel. En sådan ring runt ett yezidierbarn, en kaukasisk kritcirkel, är omöjlig för barnet att själv överträda. Den måste suddas ut av någon utomstående innan barnet kan överträda den.
En som observerade detta fenomen och skrev om det för dryga 100 år sedan var den georgiske mystikern G.I. Gurdjieff. På hans skola drev de övriga barnen med yezidierna genom att rita cirklar i marken runt dem- Barnen kunde inte röra sig. De var fullkomligt hypnotiserade oh kunde helt enkelt inte fysiskt röra armar eller ben utanför cirklarna oavsett om törst , hunger eller pissnödighet började rida dem. Att gå utanför cirkeln vore att dö och hur det skulle gå till kunde de inte föreställa sig.
Denna upplevelse var startskottet till Gurdjieffs eget sökande, kallat för Kampen mot Sömnen. Hur fungerar de kaukasiska kritcirklarna. Hur ser de ut de linjer som andra har planterat in i våra hjärnor.
Och hur skulle det gå om vi försökte att överträda dem?

Om Frihet 1

Varje människa är fullkomligt fri.
100 % fri.
Hur kommer det sig då att vi inte upplever oss som fria? Beror det på att samhället förtrycker oss, eller på att vi inte har upptäckt vår egen potential, eller är friheten helt enkelt en osanning, en myt?
Två filosofer på vägen till insikten om människans totala frihet är Viktor Frankl och James P. Carse. Frankl var jude och överlevare från nazistiska koncentrationsläger under andra världskriget, Carse ateistisk professor från New York i disciplinen religiös litteratur. Från olika bakgrunder tangerar de varandra i en egendomlig slutsats, att hur låsta de yttre omständigheterna än är för en människa kan hon ändå på djupet vara , eller kanske snarare - är hon paradoxalt nog tvingad till att fortsätta att förhålla sig fri till sin omvärld.
Frankl formulerade sin slutsats i boken Viljan till Mening som att även om en människa inte kan välja de omständigheter hon befinner sig i kan hon alltid välja förhållningssätt till dessa omständigheter. Frankl formulerade detta positivt som att även i de mest vedervärdiga situationer måste livsviljan finna en mening för att orka kämpa vidare. Genom att finna denna mening , detta syfte kan även de vedervärdiga omständigheterna göras mer uthärdliga. Viljan till mening gör att frihetens ljus skiner in genom springorna i fängelsedörrarna. Livet finns och viljan till mening skapar frihet.
Carse börjar från andra änden och konstater att utan vilja till frihet finns inget liv. Livet är ett spel och för att kunna spela det måste man göra det fria valet att spela det. Om man inte är fri kan man inte spela, eftersom spelande bygger på att göra egna val efter givna omständigheter. Den som inte vill spela kan inte spela. Den som inte vill spela kan bara vänta på instruktioner , utföra dem och en vänta på nästa instruktion. Att leva som en maskin är att utföra livet på den lägsta möjliga nivån. Vill du ingå i det som en aktör och göra egna självständiga val utifrån de möjligheter och spelregler som livet ger är det ditt val och du väljer själv hur många och hur komplicerade spel du vill delta i. Livet består av två sorters spel, finita och infinita. De finita spelens syfte är att utse en segrare. De infinita spelens syfte är att hålla spelet igång . För att hålla spelet igång måste man vilja spela det. Och det är här Carse tangerar Frankl, för att fortsätta leva måste koncentrationslägerfången välja livet och spela efter de regler som situationen där erbjuder honom.
För att förstå att viljan till liv är ett val och att livet därmed är fritt behöver man på någon punkt få en insikt om alternativet. Den som inte uppfattar döden som ett alternativ kommer aldrig förstå att livet är fritt. Utan döden är livet fullt av måsten. Man måste vakna på morgnarna, man måste ätafrukost, man måste gå till arbetet utföra sina sysslor och sen måste man åka hem och lägga sig att sova. Vilket helvete. I grund och botten är alla våra liv lika ofria som koncentrationslägerfångarnas, med den skillnaden att vi inte blir slagna och misshandlade och inte riskerar att se döden i vitögat lika ofta. Koncentrationslägret livet kommer ingen ifrån, med mindre än att man väljer döden som alternativ, Därför är Frankls erfarenheter från fängelsetiden väsentliga även för den som inte suttit internerad. Samma regler gäller i grund och botten för alla.
Förutom insikten om döden som val och alternativ möjlighet finns det en annan väg in till insikten om livet som en villkorslös frihet och det är upplevelsen av pånyttfödelse. Den som kommit till livet genom sin mor är symbiotiskt bunden av detta band , ända tills dess att bandet till livets källa klipps av och jaget blir det nya centrumet till livsupplevelsen. Denna insikt och erfarenhet går som en symbolisk ström genom världsreligionerna och kulturerna. Då denna pånyttfödelse som bas för förståelse av livets och viljans frihet är ett stort kapitel fortsätter jag med denna i ett andra inlägg. För nu kom jag på att jag har en gammal diskussion om viljans frihet ur kvantmekanisk synvinkel att fullföra

Om Sikherna


siikerna var och är en krigarkast .. men jag överlåter åt jerker som är mer insatt i indien att ta historien när han kommer hem..
För att reda ut ett första missförstånd så är sikherna inte en kast över huvud taget , utan en separat religion, som buddhismen och jainismen, ett skott från det indiska religiösa trädet visserligen, men inte en del av hinduismen på det sätt som en kast utgör.
Den hindusiska krigarkasten kallas för ksatryas. Från den stammade de båda första samtida utbrytningarna buddhismen och jainismen. De tog gemensamt avstånd från kastsystemet och att det var representanter från ksatryas som gjorde spirituell revolt kan nog bero på att de som den näst högsta kasten kände sig hämmade av braminerna som genom uttolkningarna Brahmanas av Veda hade slagit fast att bara dem själva kunde uppnå upplysningen, resten måste återfödas som brahminer. Fuck hinduismen och kastsystemet , sade Buddha och Mahavira och skapade nya religioner med upplysning åt alla. Något som därmed även fick betydelse för Väst, eftersom Buddhisten Ashoka skickade missionärer genom Alexanders riken ända till Grekland
Starten på sikhismen nästan 2000 år senare är Same, Same but Different. Denna gång är det en son ur vaishya, köpmannakasten som får upplysningen. Guru Nanak heter han och får en dag en vision - ingen är hindu, ingen är muslim och ur detta föds grunden till en ny religiositet som dyrkar gurun som vägen till upplysning och kosmiskt medvetande.
För att fullt ut se den historiska betydelsen av detta får vi backa 400 år , till åren runt 1000 e kr. Sedan tiden efter islams grundande hade arabiska stammar i omgångar krigat sig fram till Indus västra stränder, men med turkiske mamluken (slavsoldaten) Mahmud av Gazni tar islam klivet över floden och kommer för första gången in i Indiens centrala delar. Även om han är den förste att kalla sig sultan skall ärligen sägas, att han inte mycket mer än rövare och i Indien finner han en kornbod redo att plundras. Hinduismen har haft sin guldålder och stagnerat efter detta. Krigen har avstannat och kulturen har börjat gå rundgång. När Mahmod dyker upp på ett av sina 17 plundringståg över kontinenten finns vittnesmål om att de hinduiska och jainistiska munkarna rusar in i templen och slår på stora gonggongar för att väcka de hinduiska gudarna till motangrepp mot erövrarna. Ingen hjälp kommer dock varefter templen plundras och bränns ner och vicekungar lydiga till de muslimska erövrarna installeras.
Från denna tid och framåt råder en rätt härsken motsättning i landet mellan den hindusiska besegrade befolkningen och de nya muslimska eller islamtrogna vasallkonungarna. Stämningen förbättras inte av att nya erövrare dyker upp i omgångar som lärt sig tricket - vifta med koranen, mörda lite hinduer och sen plundra på. Timur Lenk, Nadir Shah. Namn okända för oss, men namn som ännu skapar ont blod hos hinduer då man nämner dem och dess verk genom historien.
Vid tiden för Guru Nanaks uppdykande är läget rätt stabilt. Mogulväldet från Delhi styr och grymma moguler har ersatts av mildare. Nanaks upplysning är klassiskt vedisk i sin beskrivning, men då den miljö Nanak växt upp i präglats av de djupa motsättningarna formulerar han den som en transcendens av islam och hinduism - människan tillhör ingen av religionerna, det rena kosmiska medvetandet går utöver dem bägge.
Nanaks vision uttryckt i en förkunnelse ansluter sig närmast till den hinduiska bhaktirörelsen, vilken förkunnar goda gärningar och medkänsla som kungsvägen mot upplysning. Från vedisk tradition kommer även non-dualismen, transcendensen av skenbart motsatta egensskaper, Jag - inte jag, seger- inte seger. Men i transcendensen väver han även in muslimska element. Hans vision är monoteistisk, den tar avstånd ifrån ,eller betonar i vart fall inte reinkarnationen och - vilket kommer få stor betydelse för framtiden - ett egalitärt avståndstagande från kastsväsendet
Mogulväldet skall snart se sin höjdpunkt och under Akbars styre i slutet av 1500-talet vara världens då förmögnaste. Akbar är tolerant och försöker skapa en syntes av hinduism och islam för att komma sina undersåtar närmare. Han är dock inte upplyst, så religionen blir jolmig och dör snart ut. Guru Nanaks vision etthundra år tidigare har dock växt till sig och kommer efter Akbars död att utmana mogulernas makt i Punjab i västra delen av mogulriket. Från att från början - enligt en av historieskrivningarna - enbart ha varit en spirituell väckelse formas sikhismen i kampen mot mogulväldet till ett nationellt medvetande och en sikhisk nation utropas. Förföljensen från de senare mogulerha hårdnar och under Jahangir och särskilt Aurangzeb återvänder mogulväldet till det i Indien klassiskt muslimska mördandet, plundrandet och tempelbrännandet.
Sikherna reagerar mot detta genom att bilda ett hemvärn - Khalsarörelsen runt år 1700. Av den tionde Gurun Gobin Singh väljs ett brödraskap på fem trogna ut som därefter växer till en arme. Från denna tid kanoniseras även sikhernas klassiska attribut, att alltid bära svärd (för att slåss mot muslimer) att aldrig klippa hår eller skägg (bevara manligheten) och att bära turban och kam (på något sätt måste ju hårmanen styras) . Avståndstagandet från kastväsendet är stenhårt. För att bilda en stridbar armè måste männen smmansvärjas i enighet. Därför kastar alla sikher från och med denna tid sina efternamn, där kastidentiteten kan spåras och väljer istället efternamnet Singh (lejon ) för männen och Kaur (prinsessa) för kvinnorna. Enligt vänner jag talat med börjar de även äta mer kött än tidigare för att bättre kunna slåss mot muslimerna, men köttet får inte vara halal. Djuren skall istället ha dödats med ett enda svärdshugg, allt för att minimera djurens lidande. Sikhiska soldater måste även svära att alltid utgå från den goda sidan i självförsvarskrig och aldrig från erövringskrig, hat eller bitterhet, något som rituellt symboliseras genom intagandet av en sockerlösning. Från denna tid ser sig även sikherna som skyddare av hinduerna, dessa värnlösa stackare som bara kan ringa i klockor och traditionellt sett har den indiska armen, från britternas sepoyser till Indira Gandhis livvakt mest bestått av sikher.
Det där med Indira Gandhi ja, hon mördades ju av sina sikhiska livvakter. Detta är en konsekvens av två konfliktartade drag inom sikhismen. Å ena sidan ser sig sikherna som beskyddare av hinduerna. Å andra sidan är de nationalistiska separatister med Punjab som sitt hemland. Detta hade våren 1884 lett till spänningar mellan sikhiska separatister som belägrat Gyllene templet i Amritsar, sikhernas heligaste boning och centralregeringen i Delhi som inte ville se något fritt sikhiskt Punjab. Så Indira attackerade Gyllene templet, ett ungefär lika smart drag som att bomba Vatikanen och skrev därmed under sin dödsdom, mördad av sina egna livvakter 4 månader senare.
Vid sidan av denna mer krigiska sikhism har den ursprungliga spirituella gurutraditionen levt vidare, nu senast uppväckt av Kundaliniyogarörelsen, vars initiativtagare och inspiratör Yogi Bhajan kommer från en sikhisk familj och har valt att göra religionen till ett frivilligt tillskott för sina yogautövare

torsdag 7 juli 2016

Om förhållandet mellan Sofia Loren och fiskhandlarna i Pozzuoli

Och nu skall ni få höra., för när Sofia Loren växte upp i Pozzuoli bland fiskhandlarna stod det raskt klart för alla att hon var en av de stiligaste damerna i bygden. Så traktens innevånare rekommenderade henne att ställa upp i en skönhetstävling på stranden där vinnaren skulle ha möjlighet att få ett filmkontrakt. Och mot sig i denna tävling hade hon som främsta konkurrent en underbar kvinna från Napoli med ett ansikte vars perfekta proportioner ej gick att konkurrera med, men hon hade dock en svaghet, hon var hjulbent, varför hela Pozzuolis befolkning under tävlingen stödde Sofia genom att ropa "Hjulbent, hjulbent, hjulbent", varför hon naturligtvis vann tävlingen.
Med filmkontraktet i hamn var resten historia. Vid sidan av sin skönhet hade även Sofia aktörsförmågan i blodet,varför hon blev ihågkommen och ej bortglömd som så många andra skönheter. Dock glömde hon själv Pozzuoli, för i karriärens hetta spred hon en osanning, den att hon var född i Rom för att på så sätt stärka sin image. Detta var något som Puotelanerna svårligen förlät henne.
Vid utbrottet av bradysismen och jordbävningarna på 1980-talet , då 60 000 puotelaner evakuerades drabbades hon dock av medkänsla för sin hembygd och bad om förlåtelse och upprättelse. I ett välgörenhetsarrangemang återvände hon till Puzzouli för att stärka både bygden och åter sin egen image och i gemensamt intresse förläts hon av borgmästaren som gav henne en kyss och sitt residensskap tillbaka till folkets applåder.
Dock stötte hon på ett bakslag. Vid besöket på fiskmarknaden visade det sig att fiskhandlarna som hon växt upp med inte hade förlåtit hennes svek, varför de kastade rutten torsk efter henne , kallade henne för hora och borgmästaren för en bäbis som sög på hennes tutte som en torsk utan självkänsla. Förtvivlad över skandalen återvände hon tíll Rom och lovade att aldrig mer återse Pozzuoli
Historien berättad för mig ikväll av bögen Andrea som med denna försökte få mig i säng, men av detta blev intet.
Mi piaceVedi altre reazioni
Commenta

Mitt förhållande till mjölkerskor i Jokkmokk och storbystade italienskor

En av de mest svåranalyserade upplevelser jag har haft i mitt liv var den gången jag hade fått ihop det med en underbart vacker svenskitalienska i Göteborg och fått lov att spendera en hel natt med henne på köksgolvet i hennes väninna Anna-Marias köksgolv i Haga. Hon hade det mest ljuvliga cockerspanielansikte ni kan tänka er och därtill ett par välrundade och rikt tilltagna bröst som låg och skvalpade på hennes överdel som ett par skälvande geletårtor och skälvande var inte bara de, för så fort man rörde dem skalv hela hon till som en jordbävning från tåspets till hjässa och kved ooooooohhhhhh, och sen sluta, för mer än så kunde hon inte ta med väninnan i rummet bredvid.
Jag led mig igenom hela natten, i förvissning om att hon givit ett löfte om att vi skulle ses igen, efter att jag hälsat på min farbror Evert och faster Signe i Boden, något som var bestämt sedan länge. Därefter skulle vi mötas i hennes studentlya i Sundbyberg och då skulle det minsann bli göka av. Trodde jag.
Under min vistelse i Boden kunde jag såklart inte sitta still en sekund utan vandrade runt som en varg i bur, varpå min farbror frågade om orsaken. Jag skall träffa en kvinna i Stockholm sade , jag . Hon är italienska och konstnärinna och går på konstfack.
Min farbror såg mycket bister ut och letade ett tag efter orden. Därefter sade han med bister röst.
-Ärsch , en sån flicka skall du inte ha.Du skall ha en kvinna från Jokkmokk som är bra på att mjölka kor.
Jag vet inte var han fick de orden ifrån. Det visste man aldrig med Evert, han var en slumpgenerator av alldeles egen sort, men till detta hörde att han var mycket viljestark och ytterst övertygande, så de där orden bet sig ju fast som en förbannelse i mitt undermedvetna.
Efter besöket i Boden åkte jag hem till min konstnärskvinna i Sundbyberg, varpå vi hånglade ett tag i hennes lägenhet. Därefter meddelade hon mig att hon ville gå på konstnärsfest i Gamla Stan. Där skulle vi träffa hennes konstnärsvänner och tala om konstnärssaker hela konstnärskvällen.
Vi anlände till festen , satte och på sittkuddar på golvet och runt henne samlades hennes bö... killkompisar med tekoppar och intressanta samtalsämnen om Duchamp och Magritte och under hela 20 minuter stod jag ut, utan en relevant kommentar att inflika i samtalet och hela tiden tänkte jag på hennes skälvande bröst och hur mycket jag ville smeka dem, tills plötsligt en rejäl bonnmora från Jokkmokk tog sig in i mitt undermedvetna och slog på en mjölkspann med en träslev så det klingade och small och sade att detta minsann inte var mitt öde. Med värkande kropp och knopp reste jag mig upp och gick därifrån ut i den kalla Stockholmsnatten , varpå jag med tunnelbana forslade mig själv hem till en annan farbror med lägenhet i Solna.
Resten av historien är så sorglig att jag inte vill berätta den. Men jag vill sluta med att bekänna att den där bondmoran har förföljt mig i 35 år nu och jag undrar allt vad som var det kosmiska syftet med hennes inträde på scenen. Och kanske framförallt när hennes sorti skall komma.

lördag 2 juli 2016

Miljöpartiets osanningar om brunkolet

Just detta med ägardirektiv är en viktig sak att sätta sig in i om man vill förstå hur politiken och den offentliga förvaltningen verkligen fungerar.
För att skapa integritet för de offentliga förvaltningarna, dvs de som skall utföra det arbete som politikerna beslutar om finns flera lager av skyddsmyrar, vilka skall motverka ministerstyre. Med ministerstyre menas att en enskild politiker i maktposition kör över en offentlig förvaltning i dess arbete. Skräckexempel är ju när Berlusconi ringer upp italiensk polis och ber dem släppa en av hans minderåriga prostituerader ur häkte för rattfylla för att hon är "Gaddafis systerdotter", men mindre alarmerande och mer vardagliga fall av samma åkomma är tex när ett kommunalråd besöker det kommunala bostadsbolagets kontor i privat ärende och säger att "nu tycker jag inte att ni skall bygga på den här tomten , utan istället på denna "
För att undvika den sortens illegitim påverkan skyddas svenska myndigheter av olika lagar. För de statliga och kommunala bolagen fungerar ägardirektivet på motsvarande sätt. Ägardirektivet talar om för de offentliga bolagen vad de skall arbeta med. När de är tagna är det ENDAST ägardirektivet och inget annat som kan påverka bolagens agerande. En enskild politiker kan inte lägga sig i besluten, inte ens regeringen själv. Bolaget är suveränt i sitt agerande, så länge det följer ägardirektivet.
Nu finns det ju en väg runt detta , som gör att regeringen inte behöver känna sig maktlös gentemot bolagen, även om en enskild politiker kan vara det. Regeringen kan nämligen när som helst skriva om ägardirektivet. Ett beslut om extrastämma i bolaget, ett regeringsbeslut om ändrat ägardirektiv och pang - beslut på extrastämman så är det det nya direktivet som gäller. Nu med hela regeringen ansvarig istället för en enskild lallande politiker på fritidsuppdrag.
Det är denna möjlighet - av juristerna beskrivna som ett uppdrag gjort på en halvtimme - som miljöpartiet tillsammans med resten av regeringen har avstått från i samband med brunkolsaffären i Tyskland. Istället för att trycka på om att skriva ett nytt direktiv om att låta kolet ligga i backen, så gömmer man sig bakom det existerande direktivet och säger "vi kan ingenting göra. Att köpa utsläppsrätter för att neutralisera kolanvändningen var det bästa vi kunde åstadkomma" - ja då ljuger man medvetet, eller så förstår man inte vad regeringsarbetet innebär. Det är en sak att fatta dåliga beslut, det lägger jag mig inte i i denna fråga. En annan sak att presentera dem med osanning. Den enda sanningen runt miljöpartiets maktlöshet i denna fråga hade varit att säga "Vi var tvungna att gå med på vad sossarna begärde, annars hade vi åkt ur regeringen"
Det börjar vara dags för miljöpartiet att lägga korten på bordet om de vill ha någon trovärdighet kvar och några röster alls inför kommande riksdagsval.

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/05/jurister-regeringen-kan-visst-stoppa-vattenfalls-brunkolsaffar

söndag 8 maj 2016

Gnothi Seauton


Tänk om hela ditt medvetande sedan barnsben är formatterat för att uppfatta världen genom de ögon som den etablerade maktordningen vill att du skall betrakta den genom. En formattering som skett genom påverkan från föräldrar, skola, stat, kyrka, massmedia, enligt principen piska eller morot, straff eller belöning, som gått så på djupet att du till slut inte bara reflekterar över de sinnesintryck du möter enligt ett visst mönster, utan därtill bara ser de färger och former som ditt medvetande tillåter dig att se , du associerar alla objekt symboliskt med de känslor du har lärt dig att associera dem med och skyggar undan med fasa från de områden där du av erfarenhet vet att piskan brukar befinna sig.


Tänk att du från detta en dag skulle vakna upp till att se världen som en verkligen vore, och nu menar jag inte en kort aha-upplevelse där du byter ut en symbolbild mot en annan genom att läsa en ny tidningsartikel om vem du skall älska eller hata, eller att upptäcka att en produkt som du tidigare trodde var bra är dålig, nej jag menar att hela din perception av världen förändras, du ser nya färger du aldrig har sett förut, formerna har ett annat sammanhang, lukter och smaker är rikare, verkligare medan den symbolvärld du instruerat in dig själv i plötsligt rasar samman så att du bakom de associationer du har gett till dem ser tingen på det sätt som de verkligen söker sig fram till ditt medvetande på utan att din filtrerande mentala mekanism tar sig emellan för att sortera ut det tillåtna från det förbjudna. 
Vore det då inte som att vakna upp, som typ ur Matrix? Och om du bryter igenom det eviga molntäcket från maskinernas mörka, fasansfulla värld och plötsligt skulle se dem vita ovanifrån upplysta av en skinande sol , vore inte det en omskakade upplevelse, på gränsen av vad hjärnan orkar med att ta till sig. 
Tänk om allting är Ljus. 
Tänk om det verkligen är det?