För att förstå mer om hur världen fungerar, hur oerhört lite i den du har
att säga till om och varför det är bäst att i stort sett sitta på arslet och se
gräset växa är det en god idè att börja studera fysik. Medan akademiska studier
i ekonomi gör dig dum och elak och statskunskap inte förändrar dig nämnvärt har
studier i teoretisk fysik den motsatta effekten, du blir både klok och ödmjuk
och därtill även rätt lat inför försöken att åstadkomma större förändringar i
världen. Jag skall här nedan visa varför genom att demonstrera vilken effekt
tro olika fysiska figurer, termodynamikens andra lag, Laplaces demon och
Heisenbergs osäkerhetsrelation kan ha på psyket.
Om termodynamikens andra lag kan
berättas att den nog är den enskilt mest betydelsefulla observationen av
verklighetens struktur som någonsin gjorts. Trots detta är den inte en lag,
utan mest en statistisk förmodan. Termodynamikens lag säger att du med all
sannolikhet inte vinner storvinsten på lotto, och skulle du göra det är
sannolikheten för att du vinner den 15 gånger i rad ännu mer försvinnande
liten. Om vi byter ut storvinsten i lotto mot sannolikheten att ett par
elementarpartiklar av egen kraft skulle välja att försätta sig i
ett energitillstånd av högre ordning än ett av lägre och sedan multiplicerar
den sannolikheten med ett oändligt antal kvintiljarder liknande utfall, så får
vi plötsligt en rationell förklaring till varför inte kladdiga äggröror på
golvet av sig själva rusar upp i din hand och formar sig till ett ägg, strax
efter att du har tappat det i backen
I princip skulle de kunna göra det, men
de gör det inte, på grund av den intill intigheten försvinnande ringa
sannolikheten. Detta får för observationen av verkligheten ett para alldeles
särskilda konsekvenser.
För det första får tiden en
riktningspil. Enskilda mekaniska system har det inte. Du kan tex filma en
pendel i ett lufttomt rum och köra filmen baklänges utan att se någon skillnad.
Men det system pendeln verkar i, gravitationsfältet med planeten jorden har en
riktning. Även om enskilda händelser är tidsriktningsoberoende är inte summan
av händelser detta. Vi går med förvissning från mer ordnade till mindre ordnade
system. Oordningen breder ut sig och sin yttersta konsekvens får detta i
visionen om värmedöden. Att hela kosmos går från det högt ordnade tillstånd som
rådde vid Big Bang till en utsmetad händelselös stjärnlös partikelsörja ett par
grader över absoluta nollpunkten utan annat hopp än att någon ny och okänd
kosmisk kraft som sett skifte av vakuumets nollpunktsenergi skulle kunna
avsluta det hela.
Att kosmos kontinuerligt går mot
tillstånd av ökad oordning och lägre energivärde kan observeras genom fenomen
som att det idag är betydligt ovanligare att hitta guldklimpar liggande på
backen än det var under skyternas tid. Däremot är det desto vanligare att hitta
tomma ölburkar. Guldatomer som skapats i supernoveexplosioner för miljarder år
sedan och därefter knådats till klimpar av jordens termiska krafter
representerar en hög energiordning. Gamla aluminiumburkar har en ordning i sig,
men den är per definition lägre än den ordning om rådde innan någon tillverkade
dem av uppgrävd bauxit och elenergi. För varje industriell process sker en
energiomvandling om i sig lämnar planeten i ett lägre energitillstånd än det
var innan. Summan av oordning i slagget och avgaserna är alltid större än
summan av ordning i den nyligen framtagna industriprodukten.
I princip är det bästa vi kan göra för att inte öka oordningen på planeten - att sitta på arslet och se gräset växa. Och detta av två anledningar. För det första att alla våra industriella processer förbrukar råmaterial och omvandlar energi från högre till lägre former i processer som inte går att vrida åt andra hållet. De är inte reversibla. Du kan inte ta det gamla bilvraket och göra en metallåder av den. Du kan inte samla ihop alla atomerna i avfallsröken och av dem göra en kolbit. Nej du kan inte det. Det kan däremot gräset och det är därför vi har all anledning att sitta och titta på det något noggrannare.
I princip är det bästa vi kan göra för att inte öka oordningen på planeten - att sitta på arslet och se gräset växa. Och detta av två anledningar. För det första att alla våra industriella processer förbrukar råmaterial och omvandlar energi från högre till lägre former i processer som inte går att vrida åt andra hållet. De är inte reversibla. Du kan inte ta det gamla bilvraket och göra en metallåder av den. Du kan inte samla ihop alla atomerna i avfallsröken och av dem göra en kolbit. Nej du kan inte det. Det kan däremot gräset och det är därför vi har all anledning att sitta och titta på det något noggrannare.
För de gröna växterna är DE ENDA , jag
upprepar DE ENDA verksamheterna med förmågan att minska entropin och öka
ordningen på planeten jorden.
De enda.
Inga datorer kan det, inga ångmaskiner,
inga reningsverk och inga dammsugare. Det kan hända att jag blir tvungen att
äta upp dessa ord i takt med teknikens förfining. Kanske med tiden någon
solcell eller avsaltningsanläggning med tiden kommer att kunna upprepa
konststycket, men för stunden håller jag ännu på de gröna växterna.
Orsaken är denna:
Termodynamikens andra lag stipulerar att
oordningen inom ett slutet system hela tiden ökar. Om du sopar golvet med en
kvast och gör det rent så är alltid den ökningen av ordning mindre än den ökade
oordning som äger rum bland luftmolekylerna när du far runt med kvasten och som
sker i din mage när du förbränner fin pizza och Peroni till bajs. Anledningen
att du inte märker den ökade oorningen är att ditt rum ej är ett slutet system.
Dammet i luften ventileras ut genom fönstern, medan du kan gå utanför rummet
och införskaffa pizza och Peroni och spola bort bajset som om det aldrig
funnits. Därför kan du tro att ordningen i ditt rum har ökat utan
externaliteter och det är ju det viktigaste, framför allt är det viktigt att
dina grannar och hyresvärd tror att ordningen har ökat, eftersom det är deras
beslut som till syvende og sidst avgör om du har ett halvslutet rum att försöka
ordna upp eller ej. Men på den kosmiska skalan, nej nej, ditt sopande med
kvasten har inte gjort något för att skapa ordning i kosmos.
Anledningen till att de gröna växterna
kan öka ordningen på planeten jorden är att de tappar av en utifrån inkommande
ordningskälla och lagrar den, ungefär som att min mage lagrar all utifrån
kommande pizza och Peroni åtminstone tillfälligt. För att förklara kopplingen
mellan energi och ordning kan man använda sig av det negativa entropibegreppet
eller det positiva exergibegreppet. Entropi betyder ungefär exakt oording,
medan exergi definieras av information per energienhet. Hög exergi är låg
entropi. Mycket information per energienhet är hög ordning, medan lite
information per energienhet är brus. Det inkommande solljuset innehåller mer
exergi än den utgående värmetrålningen, detta för att frekvensen hos de
inkommande fotonerna i solljuset är högre. Denna exergiskillnad lagras i de
gröna växterna som kemisk energi med hjälp av fotosyntesen. Informationen i
solljuset hjälper klorofyllet att formattera kol, syre och väteatomerna från
luften och marken till sockermolekyler, så att en del av det inkommande
solljuset lagras som kemisk energi innan det studsar ut i kosmos igen som
värmestrålning.
Som jag sade ovan finns det nu solceller
om imiterar tricket och gör om högenergetiska fotoner från solljuset till
elektricitet och värme. Det jag befarar är dock att dessa instrument ännu så
länge skapar mer entropi under sin framställning, transport och uppmontering än
de under sin livslängd hinner med att skapa minskad entropi genom exergi
insamlad som elenergi från solljuset.
Frågan är nu - skall vi då sitta på arslet som sengångare och inte göra någonting alls annat än att mumsa i oss gröna växter för vår överlevnad. I princip JA! Det har djurlivet gjort nu i 300 miljoner års tid och det har visat sig vara ett mycket hållbart koncept. Vi behöver inte sitta katakoniskt stilla, men vi bör vara mycket försiktiga och genomtänkta med det vi gör. All utveckling bör ske med en maximal exergetisk nytta för ögonen, till en minimerad entropiökning. Och här är inte ekonomisk tillväxt något argument. Det som ekonomisk tillväxt huvudsakligen gör är att öka entropin i allt snabbare takt och därmed på sikt minska överlevnadsmöjligheterna för varelser på planeten jorden. Efter ett tillfälligt uppblossande maniskt utbrott av aktivitet följer därefter en långsam och utdragen död, ifall vi inte lyckas lämna planeten och ta oss någon annanstans.
Frågan är nu - skall vi då sitta på arslet som sengångare och inte göra någonting alls annat än att mumsa i oss gröna växter för vår överlevnad. I princip JA! Det har djurlivet gjort nu i 300 miljoner års tid och det har visat sig vara ett mycket hållbart koncept. Vi behöver inte sitta katakoniskt stilla, men vi bör vara mycket försiktiga och genomtänkta med det vi gör. All utveckling bör ske med en maximal exergetisk nytta för ögonen, till en minimerad entropiökning. Och här är inte ekonomisk tillväxt något argument. Det som ekonomisk tillväxt huvudsakligen gör är att öka entropin i allt snabbare takt och därmed på sikt minska överlevnadsmöjligheterna för varelser på planeten jorden. Efter ett tillfälligt uppblossande maniskt utbrott av aktivitet följer därefter en långsam och utdragen död, ifall vi inte lyckas lämna planeten och ta oss någon annanstans.
Därför är det klokaste vi kan göra att
sitta ner och titta på vindruvorna när de växer och därefter som en sparsmakad
industriell process jäsa dem till vin i en damejeanne. Vinet innehåller
visserligen mindre exergi än sockerlösningen, men har andra effekter vilket gör
att den planerade förstörelsen av lagrat solljus ändå kan ha sin nytta
Om Laplaces demon
Om nu tillvaron är dömd att gå från
tillstånd av lägre oordning till högre, från hög information till lägre kan det
ju vara bra att veta på vilket sätt den gör det, så att man själv skall kunna
hålla sig på de små öar där ordningen ännu består och slippa obehaget att i
förtid dras med i moraset.
En våt dröm om denna gudomliga kunskap
får vi från 1800-talets deterministiska period genom visionen om Laplaces
demon. Laplace drog slutsatsen att, om världen bestod av partiklar och
naturlagar skulle varje ögonblick av historien vara känt, vara någon, hans
demon, erhöll perfekt kunskap om varje partikels läge och hastighet i något
ögonblick. Om Gud som biljardpelare vet exakt var kloten ligger och kan räkna
ut var och med vilken kraft han skall sätta in stöten skall han kunna sänka
alla femton kloten på en gång, i tur och ordning med 8:an sist. Det skulle inte
förvåna mig om någon redan har gjort det.
Den mekaniska världen är totalt
förutsägbar. Vi kan på tiondels sekunder när räkna ut när soluppgången kommer
att ske var som helst över hela jorden i hundratals år framåt eftersom systemen
beter sig mekaniskt. En kraftig jordbävning eller en förbipasserande komet kan
dock rucka beräkningarna, varför vi likt Laplaces demon behöver allt mer
kunskap för att kunna göra allt mer exakta förutsägelser
På motsvarande sätt som att
termodynamikens andra lag leder till den deprimerande slutsatsen om att
värmedöden är vårt yttersta öde, leder Laplaces demon till tanken om att
världens öden är förutbestämda till minsta detalj. Någon fri vilja i egentlig
mening finns inte eftersom hela tillvaron är mekaniskt förutbestämd från den
punkt då Gud satte planeten i rullning. Detta determinismens credo, vilken var
yttersta vetenskapliga sanning fram till 1920-talet början behöver man förhålla
sig till på något sätt. Man kan för att undkomma den antingen göra som Kant och
stipulera en andlig dimension för att införa viljans frihet. För att moralen
skall vara meningsfull, sade Kant i sina tre imperativ, måste Gud existera,
själen vara odödlig och viljan fri. Endast då kan människan förmås att göra de
val som leder till en himmelsk belöning. Den fria viljan skulle då existera vid
sidan av , eller utanför det mekaniska universat, genom att en andlig dimension
tillät att sätta de mekaniska reglerna ur spel. Detta knyter an till den
katolska föreställningen om naturlagarna som Guds regelbundna handlingar och
miraklen som hens oregelbundna. Denna syn på viljan som fristående det
mekaniska universats spelregler kan och skall problematiseras i nästa avsnitt
då vi kommer fram till Heisenbergs osäkerhetsrelation och dess konsekvenser,
låt mig först bara nämna att det finns en annan lösning på determinismens
moraliska dilemma, framförd av protestanten Calvin. Han hävdade att eftersom
hela kosmos var mekaniskt förutbestämt hade givetvis Gud även förutbestämt
vilka som skulle komma till himmelen och helvetet. Någon fri vilja fanns inte.
Vi kunde agera precis hur vi ville, allt fanns redan med i Guds stora plan,
liksom beslutet om vilka som efter sin levnad skulle få göra henom sällskap i
paradiset. Denna deterministiska moralfilosofi har haft underliga
konsekvenser, bl a påstås holländares fixering vid sjukdomar ha Calvins
filosofi som ursprung. Eftersom det är förutbestämt vem som skall bli sjuk och
inte , ses sjukdomen som en avspegling av personens karaktär, snarare än något
som genom ovarsamhet eller olycka har drabbat densamma.
Om Heisenbergs osäkerhetsrelation
Nu är viljan frihet för den
naturvetenskapligt orienterade inte någon trossats eller moralisk fråga.
Istället bör vi fråga oss om hur kosmos är skapat. Är det deterministiskt eller
inte? Frågan om Laplaces demon existerar eller ej kan vi lägga åt sidan, ty det
är bara en tankefigur. Med determinism skall vi därför inte förstå att det
skall kunna finnas en smart vetenskapsman som med en oändligt kraftfull dator
gör fiffiga uträkningar. Istället skall vi försöka förstå om universum I TEORIN
skulle kunna vara förutbestämt eller ej, oavsett om vi skulle kunna komma i
närheten av denna förutbestämda beskrivning eller inte.
Med filosofspråk vill vi veta om kosmos
är ontologiskt deterministiskt, förutbestämt till sin natur. Att det inte är
epistomologiskt deterministiskt kan vi faktiskt bevisa - vi kommer aldrig att
kunna beskriva denna eventuella determinism i teorier, eftersom mängden indata
överträffar de fysiska möjligheter vi har för att lagra den.
Så , för att återgå till
huvudfrågeställningen - kan kosmos vara deterministiskt till sin natur? Fram
till 1920-talet då den klassiska fysiken dominerade vår beskrivning av
verkligheten kunde den det. Därigenom i och med kvantfysiken formulering blev
Laplaces demon slutligen avpolleterad - och som jag senare skall berätta,
upptäcktes på 1960-talet att demonen kunde pensioneras även inom den klassiska
fysikens ram.
Vad var det då som var så
revolutionerande med kvantfysiken på 1920-talet? Ur alla de vinklingar som
svaret på denna fråga väljer jag att ur högen som svar på betydelsen av
fysikens utveckling för förståendet av frågan om viljans frihet lyfta
Heisenbergs osäkerhetsrelation. Den punkterar nämligen på ett effektivt sätt
Laplaces demon på det teoretiska planet. Laplace utgick från att det fanns ett
exakt läge och en exakt hastighet hos alla partiklar i kosmos, vilken kunde
vara kända av hans tänka demon. Osäkerhetsrelationen stipulerar att detta är
omöjligt. Vi kan antingen exakt känna hastigheten hos en partikel, men då vet
vi inte var den befinner sig. Eller så kan vi exakt veta var den befinner sig,
men inte vart den är på väg. Förhållandet påminner om utsagan hos den oroligt
väntande hustrun som om maken sade "Antingen vet jag precis vad han är,
men inte vad han håller på med. Eller så vet jag vad han håller på med, men då
vet jag inte var han är". Skillnaden mellan hustrun och Heisenberg är dock
att hustruns osäkerhet är epistomologisk - det finns en absolut sanning, men
hon känner bara inte till den ännu. Med Heisenberg förhåller det sig
annorlunda. Hans osäkerhet är ontologiskt. Universum är "fuzzy".
Läget och hastigheten hos dess partiklar är okända , inte därför att vi inte
vet tillräckligt , utan för att partiklarnas lägen och hastigheter INTE ÄR
ENTYDIGT BESTÄMDA. Kosmos är inte exakt. Kosmos är luddigt. Det är skapt på det
sättet. Skärpan är inte oändlig, utan den försvinner under en liten skala som
vi brukar benämna planckradien
Detta får konsekvenser för teorierna om
viljans frihet. För skall det finns något om skulle kunna kallas för en fri
vilja måste det någonstans i hjärnan finnas ett fält som inte helt styrs av de
mekaniska lagarna. Frågan är komplex, men om vi börjar med en mekanistisk bild
av hjärnan som en stort flipperspel eller biljardbord, där inkommande kulor i
form av sinnesintryck flipprar runt ett tag , stöter till andra kulor och sen
stöter ut en eller annan kula genom ett hål i form av en handling, så kan vi
konstatera att denna bild kan göras helt mekaniskt deterministisk. Den
mänskliga hjärnan lyder inte under några andra lagar än annan materia, låt vara
att den är biologiskt aktiv och delikat till sin struktur, men den styrs likväl
av fyra naturkrafter, varav den elektromagnetiska för hjärnan arbete är den
klart dominerande. Skall det finnas någon punkt där viljans frihet skulle komma
in i hjärnan, måste det finns något friad zon, något loop hole genom vilken den
skulle kunna ta sig in i den fysiska materiens spel och en av den ges av
osäkerhetsrelationen. Partiklarnas lägen, hastigheter och energitillstånd i
hjärnan är inte exakt bestämda av kosmos och om vi tänker oss att det funnes en
kraft med möjlighet att göra val av utfall innanför de gränser som ges av
Heisenbergs osäkerhetsrelation, då skulle vi kunna ha en fri vilja under arbete
i hjärnan. Vad -eller snarare vem - som styr denna fria vilja och vilka regler
den arbetar efter blir då ett senare kapitel, men innan jag knyter ihop säcken,
låt mig då först berätta om den andra upptäckten som effektivt kom att
punktera föreställningen om Laplaces demon, nämligen upptäckten på 1960-talet
av kaosteorin och de kopplade icke-linjära differentialekvationernas mekaniska
arbete.
I den klassiska fysiken är alla skeenden
tänkta att vara enkelt förutsägbara. A leder till B. B knuffar till C och så
kan världen enkelt förutbestämmas. Kvantfysiken snurrade till begreppen genom
att med absolut säkerhet fastställa att eftersom vi inte riktigt kan veta vad A
är kommer vi heller inte kunna säga art B tar vägen. Alltså blir Laplaces demon
reducerad till en vision med brasklappen att ”jo men om världen hade varit
klassiskt mekanisk, då skulle vi kunna…”
Men se nej, det skulle vi inte kunna. För i den klassiska världen själv finns en femtekolonnare som gör inhämtandet av absolut kunskap omöjlig – kaosteorin. Även efter kvantmekanikens genombrott trodde fysikerna att klassiska system betedde sig i stort sett snällt. De kvantmekaniska anomalierna verkade på mikroplanet, medan kosmos i det stora hela, på makroplanet var mekaniskt. Små fel in, små fel ut – det kan deterministen leva med. Men små fel in, oändliga störningar ut vill han inte ha – och det är just vad han får genom den numera berömda fjärilseffekten, en av kaosteorins mest måleriska bilder. Den säger att en fjäril som viftar med vingarna i Amazonas kan orsaka en storm över Florida. Hur kan detta ske? Ja det kommer ingen energi från fjärilsvingen, men en liten input av information – minns begreppet från termodynamiken – och denna lilla, lilla förändring av informationen kan störa ett instabilt system dithän att det kollapsar och ger gigantiska skillnader i output. Fladdrandet med vingen har skapat en storm någon annanstans, en storm som hade kommit förr eller senare, genom energins tyngd, men inte just där, inte just då utan fjärilsvingen.
Men se nej, det skulle vi inte kunna. För i den klassiska världen själv finns en femtekolonnare som gör inhämtandet av absolut kunskap omöjlig – kaosteorin. Även efter kvantmekanikens genombrott trodde fysikerna att klassiska system betedde sig i stort sett snällt. De kvantmekaniska anomalierna verkade på mikroplanet, medan kosmos i det stora hela, på makroplanet var mekaniskt. Små fel in, små fel ut – det kan deterministen leva med. Men små fel in, oändliga störningar ut vill han inte ha – och det är just vad han får genom den numera berömda fjärilseffekten, en av kaosteorins mest måleriska bilder. Den säger att en fjäril som viftar med vingarna i Amazonas kan orsaka en storm över Florida. Hur kan detta ske? Ja det kommer ingen energi från fjärilsvingen, men en liten input av information – minns begreppet från termodynamiken – och denna lilla, lilla förändring av informationen kan störa ett instabilt system dithän att det kollapsar och ger gigantiska skillnader i output. Fladdrandet med vingen har skapat en storm någon annanstans, en storm som hade kommit förr eller senare, genom energins tyngd, men inte just där, inte just då utan fjärilsvingen.
Detta var helt okänt för den klassiska
fysiken ända in på 1960-talet. Hela fältet var utforskat, enbart ett par fickor
återstod. En av dem tillhörde hydrodynamikens rike och kallades för turbulens,
ett besvärligt fenomen som inte lät sig exakt beskrivas. Man försökte närma sig
fenomenet med hjälp av fouriertransformer, kopplade serier av
differentialekvationer, komplicerade matematiska begrepp som krävde mycket
datorkraft för att kunna låta sig beräknas, men tänkte deterministerna, det är
som det skall vara – komplicerade matematik in, komplicerad matematik ut. Bara
vi får lite bättre datorer så kommer världen fortfarande visa sig vara
beräkningsbar.
Chocken kom när kaosteoretikerna , bra beskrivet i Ilya Prigogines bok om Kaos, upptäckte att matematiken som orsakade turbulensen var enkel, men icke-linjär. Matematikerna hade dittills enbart räknat på en klass differentialekvationer, så kallade linjära och förbisett att ta med de mer besvärliga icke-linjära ekvationerna som lösningsförslag. Detta förhållande har av någon beskrivits som att fysikerna undvek att beskriva icke-elefantiska djur, eftersom elefanterna ändå var störst och lättast att studera.
De icke-linjära differentialekvationerna visade sig dock ha exakt de egenskaper som deterministerna inte ville se – små skillnader i input som med enkla , matematiska samband orsakade gigantiska skillnader i output. Ja ordet gigantisk räcker inte till, vi får använda ordet oändlig istället, för innanför de gränsvärden för input som gav kaos suddades all information ut avseende output. Oändligt små skillnader i input gav oändligt stora skillnader i output, vackert grafiskt beskrivet av juliaset och mandelbrotmängder, med sin karaktäristiska skalbaggsform , kantad av psykedeliska mönster.
Chocken kom när kaosteoretikerna , bra beskrivet i Ilya Prigogines bok om Kaos, upptäckte att matematiken som orsakade turbulensen var enkel, men icke-linjär. Matematikerna hade dittills enbart räknat på en klass differentialekvationer, så kallade linjära och förbisett att ta med de mer besvärliga icke-linjära ekvationerna som lösningsförslag. Detta förhållande har av någon beskrivits som att fysikerna undvek att beskriva icke-elefantiska djur, eftersom elefanterna ändå var störst och lättast att studera.
De icke-linjära differentialekvationerna visade sig dock ha exakt de egenskaper som deterministerna inte ville se – små skillnader i input som med enkla , matematiska samband orsakade gigantiska skillnader i output. Ja ordet gigantisk räcker inte till, vi får använda ordet oändlig istället, för innanför de gränsvärden för input som gav kaos suddades all information ut avseende output. Oändligt små skillnader i input gav oändligt stora skillnader i output, vackert grafiskt beskrivet av juliaset och mandelbrotmängder, med sin karaktäristiska skalbaggsform , kantad av psykedeliska mönster.
Om vi nu sammanfattar dessa resultat och
ser vad de kan få för effekt för det filosofiska betraktandet av viljans frihet
utifrån en materialistisk synvinkel ser vi att det område den fria viljan har
att verka i är ytterst smal. I stort styrs kosmos av grova, mekaniska fenomen,
biljardbollar som stöter i varandra , planeter som snurrar runt solar och
orsakar årstider och soluppgångar beräkningsbara ner till tusendels sekund. I
den andra änden har vi atomur som vibrerar i evighet med samma frekvens och
väteatomer som låter sig slås tillsammans till välskötta bomber givet de rätta
ingångsvärdena.
Innanför den besvärliga planckradien
blir dock materien okontrollerbar. Små, små osäkerheter i ingångsvärde gör universum
omöjligt att bestämma exakt. Och med hjälp av kaosteorin får vi att dessa små
ingångsvärden kan kan ge oändliga skillnader i output om de sker i turbulenta system, styrda av icke-linjära differentialekvationer , system som vädret,
populationstillväxt av arktiska harar eller…..hjärnans nervsystem.
För i människohjärnan, låt oss begränsa oss till denna, skapas varje sekund tusentals mikrobeslut genom att elektroner knuffar till andra elektroner, fotoner byter energinivå och skickar ut värmestrålning och kemiska serotoninsignaler skickas från en synaps till en annan. Flertalet av dessa släcks ut, men ett fåtal av dem förstärks till makrobeslut, vilka vi till slut förnimmer som viljor. En del viljor är grova och reflexmässiga, som att dra bort handen från en varm spis, medan andra är subtila, som att välja mellan orden ville och vore i ett skört poem, eller att fatta en beslut om vilken färg väggtapeterna skall ha eller om vi skall gifta oss eller inte eller köpa en ny lägenhet.
Från en vetenskapsfilosofisk synvinkel blir det nu intressant att utreda om dessa beslut kan sägas bero på en ”fri vilja” eller inte. Än mer intressant blir att spekulera över förhållandet mellan denna fria vilja och den som vill, vad är denna entitet för något.
På den första frågan kan vi ge ett enkelt svar, definierat av fysiken själv – endast mikroprocesser i hjärnvävnaden innanför Heisenbergs osäkeretsrelations gränser skulle teoretiskt kunna vara påverkbara av en ”fri vilja” som inte har ett rent mekaniskt ursprung. Antingen puttar elektroner till andra elektroner efter ett förutsägbart mönster, eller så gör de det inte. Brott mot förutsägbarheten – det mekaniska skeendet – skulle kunna tänkas ske genom två olika processer, den första ges av kaosteorin och behöver ingen metafysisk förklaring i form av ett medvetande som styr materien viljemässigt. Med hjälp av kaosteorin kan vi härleda begrepp som slumpmässigt handlande, impulser, tur och otur. Små små statistiska slumpmässigheter i elektronernas hoppande fortplantar sig genom kaosteorins ekvationer till makrobeslut och den ena saken händer istället för det andra, helt av sig självt, som i en mycket delikat dator. Normalt gör maskinen det den skall, men ibland hoppar den till och gör något annat, Det ena utfallet istället för det andra upplevs då som en nyckfull ”vilja”. Nej, vi tar rosa istället för grönt. OK – vi köper lägenheten (var fick jag det där ifrån? )
Den andra förklaringsmodellen får vi genom att tillföra en yttre entitet, ett jag som via medvetandet , vad detta nu är, styr hjärnans agerande till att innanför osäkerhetsrelationens gränser släcka ut vissa elektronstormar och förstärka andra, ett delikat arbete som tar många år att träna upp, under en period som vi något vanvördigt kallar för vår ”uppväxt”
Om vi för ett ögonblick bortser från frågeställningen om medvetandets vilja i sig skulle kunna sägas vara fritt ,eller om denna högre vilja i sig även den styrs av regler, vore de kosmiskt spirituella eller kvantmekaniskt beräkningsbara som dolda variabel-modeller , så har vi nu tre olika slags processer i hjärnan att ta hänsyn till
* Hjärnans normala arbete, ovanför osäkerhetsrelationens mysterier, låt oss kalla dessa deterministiska verksamheter för ”ödet”
* Hjärnans kaotiska arbete innanför osäkerhetsrelationens gränser, låt oss kalla dessa verksamheter för ”slump” eller ”tur och otur”
* Hjärnans medvetna arbete, där medvetandet med hjälp av viljeprocesser manipulerar ett utfall till förmån till ett annat, utöver den lagbundenhet som ges av hjärnans mekaniska funktionssätt. Låt oss kalla detta för den medvetna viljan.
Givet detta får vi då de tre klassiska esoteriska handlingslagarna
På den lägsta nivån slumpen. Lyckan. Lagen om Tur och Otur. O Fortuna, velut Luna vita detestabilis. Olyckskorparna och guldgossarna, personerna som saker och ting bara ”händer” för
På den andra nivån lagbundenheten. Ödet. Det som måste ske. Dharma. De sociologiska och utvecklingspsykologiska teorierna om formandet a individen. De neuronormala individerna som gör vad de skall givet rätt stimuli och input
På den tredje och högsta nivån får vi jaget och medvetandet, Krishna som upphäver karmas verkningar genom sitt medvetna varande. Människorna som väljer sina egna öden.
Den intressanta frågeställningen , för att återgå till frågan om jagets och medvetandets lagbundenhet blir då om dessa personer eller handlingssätt i det tredje medvetna lagret i sig är ett uttryck för en fri vilja, eller om den med är lagbunden på något sätt. I så fall hade Calvin rätt, det finns bara en vilja, Guds vilja och den styr även det individuella medvetandets val och varande. Fysikerna skulle få bekymmer , eftersom en högre vilja av detta slag kräver existensen av dolda-variabelteorier, vilka säkerställer utfallen av mikrobesluten under planckradien enligt förutsägbara mönster och de teorierna har visat sig svåra att få att stämma med verklighetens möjligheter, Om vi å andra sidan antar att de medvetna valen verkligen är fria och oberoende av inget annat än det individuella medvetandets önskningar får vi lik förbannat filosofiska problem , Vad är då detta medvetande som styr och ställer över de materiella besluten. Är medvetandet i sig en ”nyttig maskin” skapat av biologin för att förbättra beslutsfattandet, eller är medvetandet dualistiskt ett eget fenomen, som tagit materien till sig för att kunna agera efter egen önska i denna världen.
Oavsett individens fria (!) önskan att ge ett svar på denna frågeställning, kan vi i vart fall från fysikens sida ge ett grönt tecken till frågeställningens relevans. Ja, det är fysiskt tänkbart att en fri vilja skulle kunna existera, vad den nu är för något och därmed upphäva det deterministiska synsättet.
För i människohjärnan, låt oss begränsa oss till denna, skapas varje sekund tusentals mikrobeslut genom att elektroner knuffar till andra elektroner, fotoner byter energinivå och skickar ut värmestrålning och kemiska serotoninsignaler skickas från en synaps till en annan. Flertalet av dessa släcks ut, men ett fåtal av dem förstärks till makrobeslut, vilka vi till slut förnimmer som viljor. En del viljor är grova och reflexmässiga, som att dra bort handen från en varm spis, medan andra är subtila, som att välja mellan orden ville och vore i ett skört poem, eller att fatta en beslut om vilken färg väggtapeterna skall ha eller om vi skall gifta oss eller inte eller köpa en ny lägenhet.
Från en vetenskapsfilosofisk synvinkel blir det nu intressant att utreda om dessa beslut kan sägas bero på en ”fri vilja” eller inte. Än mer intressant blir att spekulera över förhållandet mellan denna fria vilja och den som vill, vad är denna entitet för något.
På den första frågan kan vi ge ett enkelt svar, definierat av fysiken själv – endast mikroprocesser i hjärnvävnaden innanför Heisenbergs osäkeretsrelations gränser skulle teoretiskt kunna vara påverkbara av en ”fri vilja” som inte har ett rent mekaniskt ursprung. Antingen puttar elektroner till andra elektroner efter ett förutsägbart mönster, eller så gör de det inte. Brott mot förutsägbarheten – det mekaniska skeendet – skulle kunna tänkas ske genom två olika processer, den första ges av kaosteorin och behöver ingen metafysisk förklaring i form av ett medvetande som styr materien viljemässigt. Med hjälp av kaosteorin kan vi härleda begrepp som slumpmässigt handlande, impulser, tur och otur. Små små statistiska slumpmässigheter i elektronernas hoppande fortplantar sig genom kaosteorins ekvationer till makrobeslut och den ena saken händer istället för det andra, helt av sig självt, som i en mycket delikat dator. Normalt gör maskinen det den skall, men ibland hoppar den till och gör något annat, Det ena utfallet istället för det andra upplevs då som en nyckfull ”vilja”. Nej, vi tar rosa istället för grönt. OK – vi köper lägenheten (var fick jag det där ifrån? )
Den andra förklaringsmodellen får vi genom att tillföra en yttre entitet, ett jag som via medvetandet , vad detta nu är, styr hjärnans agerande till att innanför osäkerhetsrelationens gränser släcka ut vissa elektronstormar och förstärka andra, ett delikat arbete som tar många år att träna upp, under en period som vi något vanvördigt kallar för vår ”uppväxt”
Om vi för ett ögonblick bortser från frågeställningen om medvetandets vilja i sig skulle kunna sägas vara fritt ,eller om denna högre vilja i sig även den styrs av regler, vore de kosmiskt spirituella eller kvantmekaniskt beräkningsbara som dolda variabel-modeller , så har vi nu tre olika slags processer i hjärnan att ta hänsyn till
* Hjärnans normala arbete, ovanför osäkerhetsrelationens mysterier, låt oss kalla dessa deterministiska verksamheter för ”ödet”
* Hjärnans kaotiska arbete innanför osäkerhetsrelationens gränser, låt oss kalla dessa verksamheter för ”slump” eller ”tur och otur”
* Hjärnans medvetna arbete, där medvetandet med hjälp av viljeprocesser manipulerar ett utfall till förmån till ett annat, utöver den lagbundenhet som ges av hjärnans mekaniska funktionssätt. Låt oss kalla detta för den medvetna viljan.
Givet detta får vi då de tre klassiska esoteriska handlingslagarna
På den lägsta nivån slumpen. Lyckan. Lagen om Tur och Otur. O Fortuna, velut Luna vita detestabilis. Olyckskorparna och guldgossarna, personerna som saker och ting bara ”händer” för
På den andra nivån lagbundenheten. Ödet. Det som måste ske. Dharma. De sociologiska och utvecklingspsykologiska teorierna om formandet a individen. De neuronormala individerna som gör vad de skall givet rätt stimuli och input
På den tredje och högsta nivån får vi jaget och medvetandet, Krishna som upphäver karmas verkningar genom sitt medvetna varande. Människorna som väljer sina egna öden.
Den intressanta frågeställningen , för att återgå till frågan om jagets och medvetandets lagbundenhet blir då om dessa personer eller handlingssätt i det tredje medvetna lagret i sig är ett uttryck för en fri vilja, eller om den med är lagbunden på något sätt. I så fall hade Calvin rätt, det finns bara en vilja, Guds vilja och den styr även det individuella medvetandets val och varande. Fysikerna skulle få bekymmer , eftersom en högre vilja av detta slag kräver existensen av dolda-variabelteorier, vilka säkerställer utfallen av mikrobesluten under planckradien enligt förutsägbara mönster och de teorierna har visat sig svåra att få att stämma med verklighetens möjligheter, Om vi å andra sidan antar att de medvetna valen verkligen är fria och oberoende av inget annat än det individuella medvetandets önskningar får vi lik förbannat filosofiska problem , Vad är då detta medvetande som styr och ställer över de materiella besluten. Är medvetandet i sig en ”nyttig maskin” skapat av biologin för att förbättra beslutsfattandet, eller är medvetandet dualistiskt ett eget fenomen, som tagit materien till sig för att kunna agera efter egen önska i denna världen.
Oavsett individens fria (!) önskan att ge ett svar på denna frågeställning, kan vi i vart fall från fysikens sida ge ett grönt tecken till frågeställningens relevans. Ja, det är fysiskt tänkbart att en fri vilja skulle kunna existera, vad den nu är för något och därmed upphäva det deterministiska synsättet.
Men den har ett par begränsningar, den
kan bara verka innanför osäkerhetsrelationens gränser i hjärnvävnaden, enligt
de spelregler som ges av naturkrafterna, slumpen och kaosteorins
förstärkningsmekanismer. Allt annat är redan givet.
Detta kan, om man vill , skapa en stor ödmjukhet i synsättet på människan. Med förståelse för hur lagbundet i stort våra ageranden är, låt oss säga till 99 , 9 % , blir det enklare att ge syndaren förlåtelse, denne var ju trots allt tvungen att handla som den gjorde, enligt kosmos tunga deterministiska maskineri.
Det blir även av stor vikt att värdesätta den sista tiondels procenten. Den lilla lilla del av vårt fantastiskt delikata hjärnmaskineri som styrs av ett medvetet tänkande och reflekterande beslut .
En mikroskopisk möjliget till frihetligt och medvetet varande innanför planckradien.
Låt oss ta vara på denna, för att för exergins och den långsiktiga hållbarhetens skull göra så lite som möjligt
Låt oss vörda, respektera och ta vara på denna.
Detta kan, om man vill , skapa en stor ödmjukhet i synsättet på människan. Med förståelse för hur lagbundet i stort våra ageranden är, låt oss säga till 99 , 9 % , blir det enklare att ge syndaren förlåtelse, denne var ju trots allt tvungen att handla som den gjorde, enligt kosmos tunga deterministiska maskineri.
Det blir även av stor vikt att värdesätta den sista tiondels procenten. Den lilla lilla del av vårt fantastiskt delikata hjärnmaskineri som styrs av ett medvetet tänkande och reflekterande beslut .
En mikroskopisk möjliget till frihetligt och medvetet varande innanför planckradien.
Låt oss ta vara på denna, för att för exergins och den långsiktiga hållbarhetens skull göra så lite som möjligt
Låt oss vörda, respektera och ta vara på denna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar