torsdag 14 maj 2015

Om Auschwitz relativisering och samhället som en god kuliss

Under morgonen har jag fått meddelanden om att jag:
1) Har fått fast sysselsättning i Italien
2) Återigen hängs ut på en blogg angående mina Israeluttalanden, nu aktualiserade av Åsa Romsons förintelseblamage.

Mitt försök att replikera har refuserats av bloggmakerskan Annika Borg med motivationen att

"Åsikter om att judar eller Israel skulle styra medier tar vi inte in./"

Jag vet inte vem som styr henne, men vad jag ville kommentera var hennes påstående om att Åsa Romsons kommentarer om Förintelsen inte håller internationell klass, och det kan jag väl hålla med henne om , men inte på det sätt som hon tänker. Eftersom jag inte fick komma till tals på hennes blogg postar jag här istället - och på 100 andra ställen jag kan komma på:

Den text jag fick refuserad återfinns nedan:

"Annika Borg påstår:

”Vi kanske har fått de politiker vi förtjänar, som inte drar sig för att skruva sina twitter-oneliners hur hårt som helst. Men det finns länder där det inte skulle sitta långt inne att en regeringsmedlem skulle kunna få avgå efter att ha använt och relativiserat Europas mörkaste fasor, som Romson gjorde.”
Med det menar hon att Sverige skulle vara en slags ankdamm i frågor som gäller Förintelsen, Israel och sionismen -. och det kan jag ju hålla med om, men kanske inte på det sätt som Annika Borg menar.
Vi kan ju titta på påståendet att det svenska politiker håller på med ”inte skulle gå för sig utomlands”. Det är en retorik som påminner om snacket om att svenska chefer behöver högre lön för att inte flytta utomlands, fast ingen där vill ha dem. Så låt oss då titta efter vad politiker utomlands har att säga om Israel och förintelsen.
I landet där jag nu bor, Italien gjorde partiledaren till det näst största partiet Movimiento Cinque Stelle, Beppe Grillo en parafras på Auschwitz på sin blogg, genom att byta ut orden Arbeit Macht Frei mot P2 Macht Frei, där P2 är den italienska frimurarrörelsen. Budskapet var – vi styrs av hemliga krafter bortom vår politiska kontroll. Sidan följdes upp med en annan omskrivning av berömd italiensk dikt om Förintelsen kallad ”Se questo è un uomo” – om detta är en människa, nu med texten ”Se questo È un paese” om detta är ett land, med undermeningen att Italien nu ligger lika illa till som judarna under andra världskriget.


Beppe Grillo fick för detta motta kraftiga protester från de judiska organisationerna i landet angående att han skulle profanisera och trivialisera förintelsen. På detta svarade Grillo inte med en ursäkt, utan konstaterade frankt att representanterna för de judiska organisationerna var dumma i huvudet och behövde byta ut sitt ledarskap.

Och han sitter kvar, inte i regeringsställning visserligen men som oppositionsledare. Och har 25 % av rösterna. Så mitt intryck är väl att Sverige internationellt sett är ytterst räddhågset och försiktigt vad gäller politikers möjligheter att uttala sig om Israel och Förintelsen. Och styrt av en mediakultur som är mycket vänligt inställd till Israel och sionismen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar