söndag 13 december 2009

Det manliga kärringsnacket

Överallt stöter jag på det, allt oftare ju äldre jag blir. På caféer , i arbetsbyschor, på småföretagarmöten och i omklädningsrum. Den typiske skitsnackaren är en hårt arbetande eller slugt myglande man över de femtio, vit, svensk, men med vilken klasstilhörighet som helst, från den högsta toppen till den absoluta botten

Det manliga skitsnacket har en speciell syntax:

1) Introduktionen:

En gång kände/jobbade jag/min brorsa/syrra/svåger med en kille/tjej/gubbe som...

2 Narrativet:

a) ...snackade vitt och brett men visade inget resultat

b) ...fuskade/myglade/svek sina ideal

c)...var en politiker eller präst - say no more


3: Sensmoralen:


Det finns inga goda människor

- refräng: utom jag som har genomskådat allt och är den sista lonely rangern

Alla ideal är förljugna och människan är ett stort svin

- utom jag som står kvar vid min post och är den sista lonely rangern

Alla luras, men de luras värre än mig, därför är mina snesteg rätt ok

- för jag har genomskådat allt och är den sista lonely rangern

1 kommentar:

  1. Intressant! Jag har aldrig stött på detta manliga kärringsnack! Kan det vara så att män bara drar den där valsen när inga kvinnor är närvarande? Eller är jag inte tillräckligt gammal? (39).

    Det "kärringsnack" som jag störs mest av är:
    -Allt kommer att fixa sig, huset blir mer värt därför gör det inget att jag har lån upp över murstocken, vaddå klimatet, det fixar sig med ny teknik, vaddå oljetopp, när oljan blir dyr finns det massor med alternativ som väntar i skuggorna och blir magiskt billiga när oljan blir dyr. Allt kommer att fortsätta som vanlig, fast bättre.

    SvaraRadera