söndag 16 juni 2019

Om framsyntheten hos Herrljunga Elektriska AB

Under min tid i politiken träffade jag en del inspirerande personer som ruckade mina föreställningar om vad en offentlig tjänsteman eller företagsledare kunde ha för tankar och målsättningar. En av dem var Herrljunga Elektriskas VD Anders Manikoff.
Då det kommunala elbolaget engagerade sig märkbart i omställningsarbetet till en fossilenergifri kommun och även ställde upp som partner i en studie om hur jordbruket i kommunen skulle kunna göras fri fritt från fossila bränslen , passade jag på att fråga VD:n vad som var motorn bakom hans engagemang. Hans svar var fritt citerat:
"Herrljunga Elektriska är ett industriföretag verksamt i en jordbruksbygd. Jordbrukarsamhället har funnits i 6 000 år. Mitt mål är att industrisamhället skall kunna fortgå minst lika länge"

Om världens politiker, ekonomer och industriledare hade haft 1 procent av den målsättningen hade vår värld idag sett mycket annorlunda ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar