onsdag 7 juli 2010

Hur kom ondskan tillbaka in i bilden?

Programledaren för Babel, senaste avsnittet, i diskussion med Ann Heberlain om hennes senaste bok som handlar om ondska säger:

"Jag har fått intrycket av att världen är lite mer ond nu är för några år sedan. När jag var liten hörde jag väldigt sällan om ondska, jag tror inte ens att de i Sovjet var onda vad jag minns. De hade bara fått saker om bakfoten och var lite hotfulla."

Det där är sant.

Djävulen nedmonterades under andra halvan av 1900-talet i försöken att förstå vad som gick fel med nazityskland, men återinfördes av George W Bush, både i den västerländska formen som "Evil terrorists" och den iranska "Sheitan-e-bozorg", Den stora Satan i Väst. Därefter var de psykologiska förklaringsmodellerna ur modet och världen återgick till att försöka bekämpa all större och mindre ondska med våld och kontroll, samt att motivera sin egen med motståndarens påstådda större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar