Innehållet i Tidens Tre Riktningar spinner från förtäckt självbiografi, till klassiskt äventyrsberättande, till djupare religiösa och medvetandefilosofiska spekulationer. Jag fick tillfället att återkomma till de senare häromdagen i en diskussionstråd där en Facebookvän ställde frågan ifall vi kan veta om maskiner är medvetna eller ej, utan att först definiera vad medvetandet är, vilket filosofen David Chalmers genom det hårda problemet (The Hard Problem of Consciousness för googlarna) har visat sig vara nog så bekymmersamt.
måndag 27 november 2023
tisdag 7 november 2023
Det farliga antisemitkortet
SD har high times just nu, genom att kalla sossarna för antisemiter. Det tillmälet får alla som stödjer Palestinas sak, förr eller senare - och det måste ju var människa med heder i kroppen göra.
Tekniken att anklaga socialdemokrater för antisemitism har högern lärt sig från Storbritannien, där radikale Jeremy Corbyn rensades bort från ledningen med hjälp av antisemitkortet. Sossar är känsliga mot dessa attacker, eftersom de saknar klar linje i Israelfrågan och mest försöker samla väljargrupper genom att stödja och fördöma lite hursomhelst. Extra karmiskt blir det eftersom s-ledningen så många gånger själva samtidigt har spelat ut nazistkortet åt höger OCH antisemitkortet åt vänster, till de invandrare och socialister som varit mer radikala i Palestinafrågan än de själva.
Vart skall de nu ta vägen? Till den objektiva analysens land, på ett studiebesök, eller tänker de fortsätta att grotta ner sig i lergropen bland pajkastarna?
Jag vill efter en googling vara den första att erkänna att sossarna varit utsatta för hårt tryck högerifrån avseende att fördöma både fysiska attacker mot judar i Sverige och palestinavänner i sina egna led. Med en klar linje i denna fråga blir det enklare att skydda sig mot högerns attacker, faller man för att dra antisemitkortet, eller att ge efter för det rasar man själv raskt ner i dyngan
lördag 25 mars 2023
Om Krims historia
onsdag 16 november 2022
Vem bryr sig om Ukraina?
Medan jag ännu tog intryck av det sätt som mina vänner resonerade angående Rysslands SMO i Ukraina, läste jag en artikel av Peter Englund där han likt många andra förklarade konflikten med att Putin var en diktator och Ryssland en autokrati och att det därför skulle ligga i dess väsen att föra krig mot andra. Jag jämförde detta med Mearsheimers internationella konfliktteorier, samt min egen analys av "demokratierna" USA:s, Storbritanniens, Frankrikes och Israels aggressioner mot resten av världen de senate 20 åren, jämfört med Rysslands påfallande passivitet och kom fram till att det ej var diktaturen som orsakade konflikterna, men att det autokratiska inslaget i rysk politik leder till att ledningen där fattar sämre strategiska beslut pga den bristande informationen, samt att de överskattar sina resurser pga att korruption ätit upp militärapparaten inifrån. På det planet kan jag hålla med om att diktatur är ett sämre politiskt system, men inte att det skulle vara ett fredligare, vilket är hörnstenen i det liberalimperialistiska tankebygget. Jag delgav Peter mina synpunkter för att han skulle kunna överväga riskerna med att ha mig i sin vänlista, vilket ledde till att han avföljde mig på våra gemensamma plattformar. Låg det i hans politiska makt att göra så kanske han hade velat tysta mig på andra sätt, likt det riksdagen fattade beslut om under gårdagen, eller om det är idag.
måndag 30 maj 2022
Vilka kommer att vinna i Ukraina?
Nu har inte Ryssland som motiv att ockupera halva Europa, vilket NATO-anhängarna fasar över när de vill att Sverige skall söka medlemskap. Och även ifall de ville det saknar de resurser till att ens hålla mer än delar av Östra Ukraina, vilket NATO-anhängarna hånfullt ler åt, när de analyserar det militära slagfältet.
Men om det vore så, skulle då Sverige eller NATO passivt låta Ryssland mumsa åt sig godbit eller godbit ända tills Putin stod framme vid Dovers klippor som en modern Ceasar och beordrade sina män att gå i båtarna.
Självklart inte. En försvarsunion behöver "make a stand".Markera ett "hit men inte längre" och sen slå till mot den avancerade motståndaren med full kraft. Är det då inte det som NATO gör angående Ukraina nu?
Egentligen inte. Vad NATO gör är att yrvaket säga att man är tagna på sängen av attacken, samtidigt som man försöker fundera ut en strategi som gör att Ukraina själva skall kunna besegra Ryssland utan att man själva behöver lägga sig i striderna med egen trupp. Det är detta som Mearsheimer för åtta år sedan kallade för "The Primrose Path" - Den ljuva vägen mot Undergången. Med uppmuntrande lockrop tubbas Ukraina att försätta sig i en situation där man får sitt land förött med hjälp av fantastiska förluster av eget manskap och västligt krigsmateriel. Orsaken till detta är att några ser nednötningen av Ukrainas försvar som en möjlighet att nöta ner Rysslands dito och på kuppen kunna göra sig propagandavinster och realisera ut föråldrade vapensystem. Ukraina är inte "The last stand". Det är inte ens strategiskt intressant, därav Västs ovilja att satsa för fullt i de pågående striderna.
Nu skall sägas att Ryssland själva hade valet att ta betet eller ej. Att de högg på kroken kommer leda till att de uppnår vissa taktiska mål på slagfältet, men i stort förlorar de övergripande strategiska målen. De har förlorat anseende i Väst, skrämt undan alla eventuella västliga bundsförvanter. De har tvärt emot sina motiv accelererat NATO-utbyggnaden österut. De delar av Ukraina som de ej ockuperar kommer att bli mer nazistiska och Ryssfientliga än någonsin. Och sanktionerna kommer att förvärra den ekonomiska utvecklingen både för dem och Västra Europa.
Så vem vinner då på det här debaclet. Inte vet jag. Men NATO-generalerna och militärindustrin jublar nog, tillsammans med personer som Patrik Oksanen och Lars Wilderäng vilka kan kapa hem marknadsandelar för sina Rysslandskritiska skriverier. Putins popularitetssiffror når skyhöga nivåer, medan förespråkarna för den Euroasiatiska linjen i Ryssland får vatten på sin kvarn. USA har försvagat sin egen position i Asien, genom att grotta ner sig i ett provinsiellt krig i Europa, på ett sätt som konsumerar enorma finansiella resurser utan att garantera strategiska framgångar. Samtidigt har de motat Ryssland närmare Kina, vilket de omgivande länderna till Kina oroande observerar som ett förstärkt hot mot dem.
Och jag anar att det även finns de inspiratörer som ligger bakom och gnuggar sina händer i skuggorna.
lördag 28 maj 2022
Tankar om Döden
Jag har länge varit besatt av tankar om Döden, vilket torde komma som en total överraskning för alla utom de som känner mig det allra minsta. Framför allt vill jag veta hur den går till. Denna morbida läggning finns dokumenterad sedan 4-års ålder då jag första gången såg Stora Sjöfallet och gråtande bad mina föräldrar att hälsa hem till faster Signe från mina sista dagar. Genom meditationen har mysteriet fått ny fart, då sinnet, fastän det upplever sig odödligt är väl medveten om att allt kroppsligt måste förgås. Så frågan är då, ifall man ej förtärs av dödliga olyckor , utan bara somnar in, hur går det till, får man vara med hela vägen? Upplever man som Sokrates att den ena funktionen efter den andra stannar av, tills dess att man ej kan kommunicera sina upplevelser längre, eller blir det bara svart som när du slår av en strömbrytare och slutligen somnar?
Jag tillhör ej de meditatörer som tror på en fortsättning, eller att sinnet på något mystiskt sätt hoppar vidare till en annan stackars kropp, det vore ett alltför grymt kosmos att leva i, antingen för hopparen eller måltavlan. Jag tror att det är en illusion skapad av rädda människor och att Buddha kom till jorden för att rätta till den, genom att omtala Nirvana som det totala utslocknandet. När det är över är det verkligen över. Farväl och Good Bye. Hälsa faster ifall hon fortfarande är i livet.
Men jag vill väldigt gärna veta mer om hur det går till. Så jag hoppas att jag inte blir sprängd i bitar av en granat, utan att jag får ligga där stilla och ompysslad, med en tilltagande infektion av något slag, omgiven av släktingar och vänner som kommer för att muntra upp mig och säga att det kommer att bli en fin sommar denna gången också och sen tänka, fan heller, den här gången ger jag mig av. Och därefter sakta, likt Sokrates, observera medan jag en efter annan tar farväl av kroppsfunktionerna.
torsdag 17 februari 2022
Om Västimperiets och Rysslands intressen i Ukraina
Förhålland analyseras båst på två olika nivåer: